RAM inom järnvägssektorn – egenskaper och förmågor

För att uppnå den operationella tillgängligheten för ett tekniskt system räcker det inte att titta på det tekniska systemets inneboende egenskaper utan vi måste också ha ett underhållssystem som balanserar det tekniska systemets egenskaper (se tidigare blogginlägg). Under konstruktionsarbetet görs avvägningar mellan egenskaper hos det tekniska systemet och förmågor i underhållssystemet. Vilken lösning ger bäst livscykelkostnad – ett robustare tekniskt system eller en modifierad underhållslösning? Lösningsrymden blir avsevärt mycket större när vi kan ändra fler parametrar!

De egenskaper i det tekniska systemet som vi är primärt intresserade av är tillförlitlighet (eng. reliability), tillgänglighet (eng. availability), underhållsbarhet (eng. maintainability) – RAM. Tillgänglighet definieras i sin grundläggande form som Ai=MTBF/(MTBF+MCT), d.v.s. som en funktion av tillförlitlighet och underhållsbarhet. Är det då inte tillräckligt att fokusera på dessa två egenskaper? Nej, systemet kan konstrueras med ex.vis redundans, som gör att systemets funktion kan bibehållas även om en komponent går sönder.

Dessa egenskaper är väl beskrivna i befintlig litteratur och standarder inom RAM-området relaterat till järnväg1 och kommer därför inte att behandlas i någon djupare detalj här.

I viss litteratur används även förkortningen RAMT, där T står för testability. Med det avses systemets förmåga till felutpekning (ex.vis genom BIT – built in test).

Vilka är då förmågorna i underhållssystemet? EN 50126 och tillgänglig litteratur inom RAMS för järnvägsbranschen har inte strukturerat detta på ett systematiskt sätt. Inom flyg- och försvarsindustrin har det däremot över åren utvecklats ett antal standarder och metoder inom detta område, som benämns integrerat logistikstöd (eng. Integrated Logistics Support – ILS)2. Ett antal ILS-standarder finns men de har en i huvudsakligen likartad beskrivning av underhållssystemet. Typiskt delas det in i följande områden, som brukar kallas ILS-element:

  • Maintenance Planning and Management
  • Technical publications
  • Training
  • Supply support
  • Manpower and personnel
  • Computer resources
  • Facilities
  • Packaging, Handling, Storage & Transportation
  • Support & Test Equipment

Maintenance Planning and Management är den funktion inom drift och förvaltning av järnvägssystemet som styr underhållet. Till grund för detta ligger den underhållsplan som tas fram för det tekniska systemet.

Technical publications utgörs av all den dokumentation som hör till systemet. Alltifrån ren underhållsdokumentation och användarinstruktioner till ritningar, reservdelsdata, etc. som behöver finnas tillgängliga under systemets hela livslängd. Tätt kopplat till detta är naturligtvis även disciplinen konfigurationsledning (eng. configuration management) som säkerställer tillgången till rätt information över tiden.

Training är all typ av utbildning för användare, underhållspersonal och andra som kan komma i kontakt med systemet.

Supply support omfattar försörjning av reservdelar och förbrukningsvaror.

I Manpower and personnel ingår alla typer av personal som är inblandade i underhållet av systemet.

Computer resources omfattar olika typer av datorstödsystem, ex.vis underhållsmoduler i CRM-system, FRACAS-system eller andra uppföljningssystem som behövs som driftstöd eller för underhåll av det tekniska systemet.

Facilities är de anläggningar som behövs för underhåll, ex.vis verkstäder eller renrum.

Packaging, Handling, Storage & Transportation (PHS&T) omfattar de lösningar som behövs för hantering av främst reservdelar och förbrukningsmaterial men även om det behövs hanteringsresurser för systemets drift, ex.vis om systemet utgörs av känsliga instrument som flyttas mellan de platser där de används.

Support & Test Equipment är de specialverktyg och mätinstrument som behövs för drift och underhåll av systemet.

Till ILS-elementen brukar också Design Influence räknas. Det är dock inte en del av underhållssystemet, utan består av de aktiviteter som utförs under utvecklingen av det tekniska systemet för att säkerställa att systemets inbyggda egenskaper blir de rätta.

För att ta fram ett system som möter kraven på operationell tillgänglighet vill vi alltså ha rätt avvägning mellan det tekniska systemets inbyggda egenskaper (RAMT) och underhållssystemets förmågor. ”Motorn” i detta utgörs av de analyser som genomförs under utvecklingen – Logistics Support Analysis, LSA.

LSA – kravställare mot både det tekniska systemet och underhållssystemet


[1] Se t.ex. Handbook of RAMS in Railway Systems, Theory and Practice, av Qamar Mahboob och Enrico Zio.

[2] Se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_logistics_support för en översikt.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *